Myyttejä ja faktoja

Olemme keränneet erilaisia ​​myyttejä ja faktoja virtsarakon hallinnasta, mitkä saattavat auttaa selvittämään joitakin epävarmuustekijöitä tai kysymyksiä, joita sinulla voi olla tästä aiheesta. Tärkeintä on muistaa, että virtsankarkailu voidaan usein hoitaa hyvin tuloksin. Jos olet epävarma, mikä hoito olisi sinulle paras, suosittelemme, että puhut terveydenhoitajasi tai urologin kanssa saadaksesi apua ja neuvoja.

Myytti: Virtsarakon ongelmia on vain vanhemmilla ihmisillä

Myytti: Virtsarakon vaikuttavat vain vanhusten

Sekä nuorilla miehillä että naisilla voi olla virtsankarkailua useista eri syistä. Vaikka ikääntymisen liittyy erilaisia asioita (vaihdevuodet ja eturauhasen muutokset), joilla voi olla vaikutusta virtsarakon toimintaan, ilmiö ei ole suinkaan rajoittunut vain isovanhempiimme.


Fakta: Virtsarakon treenaus voi auttaa

Fakta: Virtsarakon koulutus voisi auttaa

Virtsarakon treenaus on ensimmäinen askel, joka voi auttaa joitakin ihmisiä, joilla on yliaktiivinen rakko. Vastustat ensimmäistä tarvetta mennä WC:hen ja odotat suunniteltuun aikaan saakka. Vähitellen voit kokeilla pidättää pidempään. Toinen keino on tehdä lantionpohjan lihasharjoituksia, ja nämä kaksi menetelmää yhdessä voivat joskus huomattavasti vähentää yliaktiivisen rakon toimintaa. Keskustele terveydenhoitajasi tai urologin kanssa siitä, miten pääset alkuun. Kokeile lantionpohjan harjoituksia, koska ne voivat helpottaa yliaktiivisesta rakosta aiheutuvaa epämukavuutta. Suosittelemme, että teet ajanvarauksen lääkärillesi.


Myytti: Pienestä virtsarakosta suuret ongelmat

Myytti: Pieni Virtsarakon, Suuret ongelmat

Jotkut syyttävät pientä virtsarakkoa toistuvasta karkailusta, mutta normaali ”kapasiteetti” on harvoin ongelman todellinen syy. Terveillä ihmisillä kapasiteetti vaihtelee yhdestä kahteen lasillista nestettä. Todellinen ongelma on todennäköisemmin heikot lihakset, lääkityksen sivuvaikutuksia, infektio tai hermojen vahingoittuminen. Näihin asioihin on mahdollista saada tehokkaita hoitoja.


Fakta: Terve virtsarakko terveessä ruumiissa

Fakta: Terve Virtsarakon terveessä ruumiissa

Terveet elämäntavat ovat tärkeässä roolissa, kun ehkäistään ja vähennetään joitakin virtsarakon ongelmia. Lääkärien mukaan säännöllinen liikuntaa ja lantionpohjan harjoitusten tekeminen voivat vähentää virtsankarkailua stressi-inkontinenssissa, missä virtsaa karkaa esim. yskiessä, nauraessa tai aivastaessa. Tupakoimalla vähemmän tai, vielä parempaa, lopettamalla tupakoinnin kokonaan, voi vähentää yskimistä, mikä vaikuttaa positiivisesti virtasankarkailun vähenemiseen.


Myytti: On parempi juoda vähemmän

Myytti: Juominen Less Is Best

Se saattaa auttaa hieman, ettet anna tarjoilijan täyttää vesilasiasi. Lääkärit sanovat kuitenkin, että toimiva virtsarakon pitäisi pystyä käsittelemään juomasi normaali nestemäärä. Haluat ehkä ennemmin harkita aamukahvin määrän vähentämistä tai jättää colan juomatta, koska kofeiinin aktivoi virtsarakkoa. Näiden tilalla voit juoda lasillisen vettä.


Myytti: Virtsarakon ongelmat ovat todellisuutta

Myytti: Virtsarakon ongelmat ovat todellisuutta

Jos virtsarakon ongelmat häiritsevät sinua, puhu terveydenhoitajasi kanssa. Inkontinenssi on lääketieteellinen ongelma - ei väistämätön osa vanhenemista. Hoidot riippuvat henkilön erityisistä ongelmista ja yleisestä terveydentilasta. Apua hakeneet ihmiset huomaavat usein oireidensa vähenevän ja heidän jokapäiväinen elämänsä helpottuu.